Projekt
PROJEKT VESMÍR
ročník: 5. ročník
počet žáků: 18
trvání: třídenní projekt
pomůcky: pracovní list, interaktivní tabule, pomůcky na výtvarnou
a pracovní výchovu
místo: výuka bude probíhat ve třídě s interaktivní tabulí
zahrnuje předměty: matematika, český jazyk, zeměpis, přírodopis,
výtvarná výchova, pracovní výchova
průběh prvního dne:
- projekt vychází z učiva probíraného v přírodovědě
- cílem bube získání obecných znalostí o naší sluneční soustavě a schopnost týmové práce a ochota pomáhat druhý
- na začátku hodiny se žáci libovolně rozdělí do skupin
PŘÍRODOVĚDA
- 1. vyučovací hodina
- na začátku první hodiny žáky seznámím s projektem Vesmír
- v této první hodině si pustíme Populárně naučný film o vesmíru
- žáci si zde zopakují to, co se v předchozích hodinách naučili
a dověděli o Vesmíru
VÝTVARNÁ VÝCHOVA
- 2. vyučovací hodina
- žáci se rozdělí do 9 skupin po dvou žácích
- každá skupina si vymyslí svůj vesmírný název - př. Venušané
- každá skupina si vylosuje jednu planetu
(Merkur, Venuše, Země, Mars, Jupiter, Saturn, Uran,
Neptun, Pluto)
- jeden žák bude hledat informace o této planetě
v encyklopediích a druhý žák budeme mít za úkol tuto planetu
nakreslit
- 3. vyučovací hodina
- žáci dodělávají sou práci
- v další části hodiny každá skupina představí svou planetu
- každá skupina přidělá svou planetu na nástěnku
- v závěru hodiny si z planet utvoříme soustavu .. tak jak jdou
planety za sebou
PRACOVNÍ VÝCHOVA
- 4. vyučovací hodina
- žáci si vytvoří „ vesmírné portfolio“
- do tohoto portfolia si zapíší průběh dnů, vloží si tam
vypracované listy a úkoly
průběh druhého dne:
MATEMATIKA
- 1. vyučovací hodina
- Počítání již zvládnutých početních operací v oboru celých
čísel, práce s velkými čísly, zaokrouhlování velkých čísel,
slovní úlohy
- 2. vyučovací hodina
- V textech o jednotlivých objektech Sluneční soustavy doplňování
i/y - zejm. vyjmenovaná slova, shoda přísudku s podmětem a
koncovky podstatných jmen, vyhledávání a určování slovních
druhů, určování zákl. skl. dvojic a mluvnických kategorií
podstatných jmen a sloves
- diktát doplňován na interaktivní tabuli
- v závěru hodiny slohová práce … vypravování se zaměřením na
příhody během cestování vesmírem
- 3. vyučovací hodina
- každý pracuje samostatně
- žáci namalují na čtvrtku vesmír, nebo planetu pomocí
temperových barev a vodových barev
- v další části hodiny si namalují na papír kosmonauta, kterého
vybarví, vystřihnou a nakonec nalepí na čtvrtku
- obrázky si ve třídě vystavíme
PRACOVNÍ VÝCHOVA
- 4. vyučovací hodina
- vytváření souhvězdí pomocí tmavého papíru a knoflíků
- každý žák si vybere souhvězdí, které chce tvořit
- na interaktivní tabuli budou mít obrázky souhvězdí, podle
kterých budou pracovat
průběh třetího dne:
PŘÍRODOVĚDA
- 5. vyučovacích hodin
- žáci dostanou pracovní list, který vypracují každý samostatně
- v závěru hodiny si zhodnotíme dvoudenní práci
- celý projekt uzavřeme výletem do blízkého Planetária